Simultan i Tyresö centrum

I skuggan av SchackOS hade jag ett eget litet schackäventyr idag. Nämligen att vara simultangivare i Tyresö Centrum.Blev tillfrågad i somras om jag ville göra detta och jag tackade ja. Har bara gett en simultan tidigare en gång i mitt liv och det var år 2007 i en skola i Arizona. Det var min syster som bor där och är lärare som ordnade detta och jag minns att jag kände mig lite nervös. Man vet aldrig hur bra personerna är bakom brädet och svårt att samma översikt som när man spelar mot bara en enda person.
 
Nåväl, jag tänkte imorse att all marknadsföring är bra när det gäller schack och jag ställer gärna upp på sådant.Det är en bra sak att ordna saker i köpcentrum. Människor går förbi och är lite nyfikna.  Initiativtagare till simultanen var Tyresö Schackklubb som på detta sätt vill locka fler spelare till sin klubb.
 
Blev mycket blandad kompott av människor som spelade med. En pappa spelade men hans små barn frågade ideligen när partiet var slut. Tror det stressade både honom och mig men förstår att det blev långtråkigt för barnen.
 
Slutresultatet blev att jag förlorade två partier. Det ena mot en som jag märkte direkt att han var rutinerad. Han hade dock inte spelat på flera år men förhoppningsvis blir han intresserad nu. Fanns också en viktig morot att vinna mot mig- förutom äran förstås -  nämligen ett halvårs gratis medlemskap i klubben. :-) Han spelade väldigt snyggt och fick in ett våldsamt offerangrepp. Inte precis det man vill ha i en simultanuppvisning och känna att man inte hinner räkna på allt men kan bara ge en eloge till denna spelare.
 
Den andra spelare som vann fuskade tråkigt nog. Kändes som han blev besviken när han offrade en bonde som jag tog med min löpare och efter en damschack som samtidigt hotade löparen kunde jag lätt ordna detta med ett springardrag vilket han förbisett. När jag kom tillbaka nästa gång hade en bonde hoppat till en ruta där den aldrig stått vilket gjorde att han kunde slå min springare och samtidigt vinna en pjäs. Jag sade till men han envisades och jag avstod från att bråka. Kändes inte så meningsfullt i detta fall. Han fick en vacker löparmatt och blev glad!
 
Sedan två intressanta remipartier som båda slutade remi genom dragupprepning så visst var det hård kamp och jag vann nio partier.
 
Ganska krävande och intressant erfarenhet samt att jag har träffat många trevliga människor idag. Arrangörsklubbens Svante Wedin var omtänksamt nog lite bekymrad att jag inte fick någon lunch och fick spela i ett sträck tre och en halv timme. Sådant är ju dock vardagsmat för oss schackspelare. Vi är vana vid värre!  Det man kan tänka på naturligtvis är att det är bra att ta en liten paus och jag var ganska trött efteråt.
 
Fint arrangemang av Tyresö Schackklubb och jag fick höra att det fanns planer på en turnering i centrum. Ingen dum idé alls och stort lycka till med detta och andra schackaktiviteter!
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer