Säsongspremiär för Allsvenskan och min nya klubb

Längesedan jag spelade Allsvenskan då jag kan känna att helgen blir för splittrad. Nu har jag bytt klubb och man satsar på samma lag varje match och kändes som en liten nystart. Trivs väldigt bra med att spela i Schacksalongerna och med 96 spelare blev det faktiskt som en liten schackfest. Min motståndare,Peter Ekelund, från Passanten, kom ca 20 minuter försenad. Jag satte igång klockan och alltid lika svårt att veta vad som ska hända. Såg framför mig hur jag vann på W.O och kunde ta en kopp kaffe och se på massa spännande tidsnödsdueller men så blev det inte. Istället blev det fem timmars stenhård kamp där det enda jag hann få mig under dessa timmar var en kopp kaffe och en mazarin. ( Finns det verkligen ingen mer än jag som vill ha paus för kafferast.. )
 
Det var ett väldigt spännande parti där jag kom bättre i öppningen men han slingrade sig ur greppet. Som så ofta kan hända i sådan situationer fick jag en känsla att jag stod dåligt vilket jag inte gjorde. Mycket psykologi när sådant händer och man tror man har förlorat sin fördel istället för att ta nya tag och jobba aktivt med ställningen.
 
Det fanns en person i spellokalen bland publiken som hela tiden flyttade på min penna för att se vilket drag jag gjort.Visst är det roligt med sådan uppmärksamhet men inte helt i sin ordning. Jag lät det dock vara då det inte var alltför många gånger det hände. Dock ska det ju inte hända alls.  Efter partiet sade han en kombination jag kunde göra i drag 25. Där trodde jag att jag spelat bort min fördel och måste erkänna att jag trodde han var helt ute och cyklade. Så var det inte upptäckte jag  när  jag kom hem. Han hade faktiskt rätt! Det fanns en kombination och ser ut som det är vinstspel för mig. Bifogar diagrammet och vad jag kan se ser 25.  Dxg7 väldigt bra ut. Helt sonika släppa springaren och man vinner tilbaka pjäsen med tryckspel. Trixigt! Istället spelade jag det klumpiga Tb3. Usch, jag tycket inte om draget och var inte heller bra.
 
Ett intressant parti som jag ska analysera vidare och efter 65 drag blev det remi.Jag kämpade bra och hade två bönder mer i slutspelet men olikfärgade löpare gjorde det till stenremi.
 
Passanten hade ett väldigt starkt lag och vi förlorade tyvärr stort i matchen men vi kommer igen. Ser verkligen fram emot att spela Allsvenskan och kommer att bli en givande och rolig säsong.
 
 
0 kommentarer