Tankar om damschack

Jag har spelat Snabbschacks- SM för damer all tre tidigare gånger och har varit en väldigt trevlig turnering. I år kommer jag dock inte att vara med då det är i Växjö över en helg. Lite för långt att åka för bara några snabbschackspartier. Jag har dessutom kämpat så för att få igång damtävlingar men intresset finns helt enkelt inte. Vet hur jag jagade och kämpade för att få ihop en grupp för att slåss om SMtiteln för damer för långpartier men så dåligt intresse. Är nog bara att acceptera att det är så och går ju att spela i de vanliga öppna turneringarna.
 
Det finns de som menar att det är för lite prispengar för att locka kvinnorna men känns märkligt för mig. Se bara på SM-tävlingarna som går under en weekend. Där är det inga pennningpriser utan sakpriser och lockar ändå så många spelare.
 
Väldigt några kvinnor även i Hasselbacken där jag spelade senast. Endast elva kvinnor på över trehundra spelare. Väldigt synd.
 
Nu till Västerås Open i september ser det ut som vi blir ett litet gäng kvinnliga spelare som åker iväg och det är alltid roligt och samtidigt få chans att umgås på kvällen. Om man orkar förstås för det är ganska intensivt spelprogram..
1 kommentar
Per Lindkvist

Hej Susanna! Jag började spela schack 1978. Även om jag stundtals inte varit så aktiv har jag på 37 år mött endast 11 kvinnor/tjejer. Om jaq räknar även snabbschack så har det blivit 4 vinst 4 förluster och 3 remier! Tre av förlusterna kom i Solstadsträffen på 90-talet (15 min.) Det var mot dig, Susanne Hansson och Annelie Dalmau. Spelar de senare fortfarande? Per L

Svar: Hej Per, intressant att du endast har mött 11 kvinnliga spelare. När det gäller Susanne Hansson vet jag inte men jag tror inte att hon spelar. Anneli kände jag väl en gång i tiden men hon slutade helt med schack tråkigt nog. Hon var en stark spelare men hennes bror har fortsatt att spela.
Susanna Berg Laachiri