Sju olika midsommarafton i mitt liv

Idag när jag satt i den ljumma kvällsolen på en uteservering och väntade på min väninna började mina tankar att flyga iväg. Jag tänkte att istället för att lägga sju olika blommor under huvudkudden kan jag väl samla mina mina tankar och memorera sju olika midsommarafton som gjort intryck på mig. Inte så lätt och vad flyktigt allt kan kännas ibland vad man upplever i sitt liv och svårt att komma ihåg vad man gjorde vissa år.
 
När det gäller midsommarafton har jag aldrig varit någon person som varken anordnat eller gått på stora fester. Till och med varit ensam ibland och inte gjort så stor sak av midsommarafton.
 
Jag lyckades i alla fall minnas sju saker..
 
Ett starkt minne är när jag var 14 år och fick gå på mitt älskade Gröna Lund med mina föräldrar. Det var bara vi tre och jag stod i kö för att åka Svanarna för jag tyckte så mycket om att åka dem. När jag ska sätta mig i vagnen alldeles själv utbrister han som jag köpte biljetten av med hög röst dessa ord. "Är du ensam!
En midsommarafton!"   Jag glömmer det aldrig för han fick mig att känna mig illa till mods och känna skam över något jag aldrig ens reflekterat över och jag började tänka. Aha, man ska alltså inte vara ensam en midsommarafton.
 
Ett annat minne är när jag var 19 år och jag och en väninna improviserade och gav oss ut på Djurgården i fina sommarklänningar och landade på Ulla Winblands värdshus. För dyrt för oss egenligen men det var en upplevelse och en så härlig sommardag att minnas.
 
Tillbaka till ungdomsåren när jag jobbade på ålderdomshem och jag och en annan ung kollega band varsin blomsterkrans som vi tog på oss och gick runt och sjöng Uti vår hage för de som bodde där. Det  gjorde att en äldre man grät samtidigt som han med hög röst skrek åt sig själv  av ilska för att han grät men jag glömmer inte heller när han mellan tårarna yttrade orden. " Ni är ju så söta! "
 
Midsommarfester har funnits i mitt liv men inte så många. Denna fest är en av anledningarna att jag kan tycka det är skönt ibland med lugn och ro på midsommarfton. En av mina vänner ordnade ett knytkalas och det var inte lite att handla att ta med och en lång väg att gå för att till slut helt utmattade komma till en sommarstuga utanför Farsta. Vi kände inte varandra och lite spänd stämning redan då och blev inte bättre. Speciellt inte med tanke på att en kvinna hade " glömt " att ta med sig vin och hade heller inga pengar till taxi hem senare. När vi äntligen fick åka hem kan jag säga, för att först blev vi kommenderade att diska och städa. Ingen fest jag minns med glädje direkt men fördelen är att jag alltid tycker det är skönt med en lugn midsommarafton hemma och får jag någon gång andra tankar så tänker jag alltid tillbaka på den festen..
 
Ett starkt minne är när en man jag hade en relation med för längesedan fick näthinneavlossning i sitt öga just på midsommarafton. En mardröm och det var svårt att hitta en narkosläkare som var i tjänst just en midsommarafton. Hemskt med tanke på att det är oerhört viktigt att opereras snabbt då det handlar om timmar och minuter. Allt slutade dock det bra tack och lov men jag insåg hur bräcklig tillvaron är och man inte vet vad som kommer att hända i nästa ögonblick.
 
En annan gång när jag var väldigt ung, ungefär 17 år, var jag på Skansen och av någon anledning utan att veta varför vet minns jag att jag kände mig fin i mina nya kläder, vita byxor och blus med prickar.
 
Midsommarafton är en laddad dag med många outtalade krav. Så ska det ju egentligen inte behöva vara. Jag har därför ett fint minne av min och min sambos första midsommar tillsammans. En lugn dag och vi var båda lite trötta efter en intensiv tid och tog en siesta mitt på dagen. Så kan det också få vara... !
1 kommentar
Erik

Glad midsommar