Rond 6

Jag hade vit i fyrspringarspel och fick med lätthet upp en kanonställning. Tog en viktig diagonal med damen, fick hela e-linjen och vann en viktig bonde. Nu vinner jag började jag tänka.. Precis det som är så otroligt farligt och man aldrig ska tänka.. Hjärnan slappnar av och man tappar fokus. Så blev det också och i en lätt vunnen ställning började jag tänka på ett givet drag då mötståndaren med en lätt urskuldande min pekade på min klocka.. Åh nej, och jag hade helt glömt bort min egen tid. Hade jag dragit snabbare hade det varit annorlunda då det var incriment. Men, men, det går inte att vrida klockan tillbaka och nu ville jag satsa på vinst i sista ronden. 
 
 
1 kommentar
Erik

Synd på ett bra parti.
Det är så lätt hänt att man glömmer bort det snabba tempot och klockan i blixt eller snabbschack. Det beror ofta att man vill göra för bra drag. Jag har varit med om det här många gånger.
Ibland räcker det om man bara kan göra några snabba drag som är väntedrag för att få upp tiden mera och kunna hitta senare bättre drag.
Allt såklart beror på hur ställningen är.Sen beror det kanske på hur mycket tidsbonus som läggs till per drag?
Jag har också gått på minor när jag har spelat upp kanonställningar att jag slappnat av för mycket. Det gäller på något vis kanske då se upp och tänka mera på vad motståndaren vill och försvåra och förebygga det.
För trots allt är det motståndaren som bara kan vinna om de lyckas med att få en i tidsnöd eller typ någon billig fälla eller sista raden knep i dessa lägen.
Fel kommer hända då och då ändå. Schack är ett svårt spel.
En bok som jag läste som nybörjare som hjälpt och hjälper mig ofta i tidsnöd. Simon Webb "Bli oslagbar i schack : - en tiger vid brädet".
Boktips till de som läser den här sidan.
Trevligt reportage från Spanien med text och bilder.


Svar: Bra med boktips ! Tack för trevliga ord om mitt referat från turneringen. Hjälper mig med en tillbakablick för att kunna utvecklas schackligt.
Susanna Berg Laachiri