Rond 4

Här fick jag möte ett drag jag aldrig sett förut i fyrspringarspel som uppkom efter denna dragföljd.
 
1. e4 e5 2, Sf3 Sc6 3. Sc3 Sc6 4. d4 ed4 5. Sd4 Se4 ?!
 
Jag sätter tvivelaktigt då jag inte anser att det är bra med facit i hand men i ögonblicke det hände blev jag perplex.Lite chockad också att jag aldrig sett draget förut och under ett förvirrat ögonblick fick jag för mig att jag bara förlorar en bonde. Jag drabbades av blockering och fick använda fem minuter till att välja variant att bemöta draget. Efteråt insåg jag att jag naturligtvis bara tar sprngaren och på De7 spelare f3. När svart har vunnit tillbaka pjäsen har jag en mer bekväm ställning. I partiet krånglade jag men lyckades vinna ändå pga att jag räknade lite längre än motståndaren och kunde hantera att jag låg efter i tidsförbrukningen. 
 
Alltid bra att få möta nya drag och fascinerande att jag inte sett det tidigare men det är helt enkelt inte en bra variant för svart. 
 
 
 
 
1 kommentar
Erik

Tack det var lärorikt och jag håller med dig om sxe4 där.
Inget bra drag och jag hade inte heller sett det draget tidigare.
Såna drag kommer nog bara blixt där det möjligen kan ge ett stort tidsförsprång genom överraskningsmomentet.
Vit får utvecklingsförsprång och svart får för många bonde svagheter.Löparparet räcker inte för att kompensera det.


Svar: Ja det blir väldigt lättspelat för vit. Jag kollade också på Chessbase och inte många av de starkaste spelarna har spelat detta drag. Inget att frukta men bra att känna till som sagt.
Susanna Berg Laachiri