Lyckad debut i den spanska schackvärlden

Hemma igen efter en trevlig, lärorik och lyckad utflykt. Turneringen i Coin var välordnad och riktigt spännande! Inte helt lätt att ta sig fram i ett nytt land för en lokal turnering. Jag visste att vi skulle spela i ett stort köpcenter men inte att det låg tre kilometer utanför centrala stadskärnan. Hade jag inte haft min sambo med mig som kan spanska hade det varit svårt då engelska var helt obefintligt i den lilla byn. Nu fick det bli taxi, först till det lilla stället för Bed and Breakfast och sedan till köpcentret. Ordnade sig bra och turneringen var mycket professionellt anordnad. Uppskattade kupong till cafeteria för alla deltagare och kan säga att den kopp kaffe med croissanten smakade riktigt bra efter fyra och en halv timmes spel.. Min sambo var chockad över det hårda tempot med små och ibland nästan obefintliga pauser inlagda men sådant är ju vardagsmat för oss schackpelare. Tyvärr, vill jag dock skriva för det är inte helt bra och jag hade tur att ett parti slutade lite tidigare så att jag hann springa över hela köpcentret till toaletten.. 
 
Spelformen var tio minuter och inkrement på det och jag noterade att jag blivit snabbare sedan jag börjat spela på playchess via  Chessbase och hade nytta att jag tränat öppningar. I ett parti kom jag väldigt bra och hade klar vinst på slutet men somnade till och glömde bort min egen tid. Förargligt för hade bara behövt flytta min dam för att undvika evig schack men började fundera på vilken ruta som var bäst.. I sådana lägen ska man bara  vara blixthaj och dra snabbt. 
 
Man kan faktiskt lära sig en hel del av tiominuterspartier. I fyrspringarspel råkade jag ut för ett drag jag aldrig sett förut. Fick förbruka massa tid för jag blev så överrumplad. Detta måste undersökas och jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg. 
 
Resultatmäsigt är jag faktiskt väldigt nöjd och kände att jag hade ett visst tryck i mitt spel och idéer. Jag kom på delad sjunde plats av 86 deltagare med 5 poäng av 7. Det var 7 kvinnliga spelare med och jag fick pris som bästa dam. Riktigt roligt! Det var en pampig prisutdelningsceremomi med personer från Coins kommun som prisutdelare. 
 
Jag fick en ingraverad  pokal och ett penningspris. Mitt första pris här i Spanien och jag har helt klart fått inspiration att spela mer schack i Spanien. 
 
 
 
 
 
1 kommentar
Erik

Stort grattis!
kul att det gick bra i tävlingen.

Svar: Tack Erik! Känns roligt för mitt spel fungerade väldigt bra. Synd på partiet jag förlorade på tid att jag inte drog lite snabbare men det är sådant som händer ibland. Ställningen var helt vunnen för mig samt att jag hade ett otroligt tidsförsprång men tills sist blev det jag som drog det kortaste strået.. Måste bli snabbare i tidsnöd men är på väg. :-)
Susanna Berg Laachiri