Schack är kamp

Har varit en intensiv vecka sedan jag kom hem från mitt kundbesök. På tordagen spanskakurs efter jobbet och jag var rejält trött i fredags kväll. I dag såg jag på landskampen i schack mellan Sverige och Norge. Jag slogs av hur mycket kamp schack är. Nina B hade t.ex en helt överlägsen ställning där motståndaren knappt kunde röra sig. Vackert så men då kommer det magiska och krävande ögonblicket när man ska inkassera sin vinst och då ger man samtidigt motståndaren chans att komma ur nätet. Ska de vara så.. Nog borde man med en fiskares vana kunna skaka sitt nät mer försiktigt.. Intressant just detta och jag tror många gånger man har för bråttom och man glömmer bort dessa lugna stilla drag som gör att motståndaren fortfarande inte kan röra sig men man själv förbättrar sin ställning..
 
Intressant att se på partier och också att inte att man kan komma långt med att kämpa. Det ska jag tänka på när jag spelar min kommande turnering.
0 kommentarer